شبهات مربوط به توحید عبادی
توحید عبادی
1. «لا تُشَدُّ الرِّحالُ إِلّا إِلى ثَلاثَةِ مَساجِدَ: مَسْجِدى هذا، وَمَسْجِدِ الحَرام، وَمَسْجِدِ الأَقصى».
2. «إِنّما یُسافِرُ إِلى ثَلاثَة مَساجِد: مَسجد الکَعْبَة، ومَسْجدى، وَمَسْجد إیلیا».
پیامبر هیچ گاه نباید بر جنازه منافق نماز بگزارد و نباید بر کنار قبر او بایستد.
1. «وَ لا تُصَلِّ عَلى أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً» اى محمد بر هیچیک از این منافقان پس از مردنش نماز نخوان، چون رسم رسول خدا9 صلی الله علیه و آلهچنان بود که بر آنها نماز میخواند و احکام سایر مسلمانان را بر ایشان جارى میکرد.
2. «وَ لا تَقُمْ عَلى قَبْرِهِ» و براى دعا کردن بر سر قبرش نه ایست، این نیز بدان جهت بود که رسول خدا9چون بر شخص مردهاى نماز میخواند ساعتى نیز بر سر قبر آن میت میایستاد و براى او دعا میکرد.
و خداى سبحان او را از این دو کار جلوگیرى فرمود.
آیا مقصود تنها قیام موقع دفن است، که درباره منافق جائز نیست و درباره مؤمن لازم و شایسته مىباشد؟ یا مقصود اعم از موقع دفن و دیگر مواقع است؟
1. برخى از مفسران آیه را ناظر به موقع دفن دانستهاند.
2. برخى دیگر مانند بیضاوى و غیره اعم از دفن و غیر دفن دانستهاند.«وَ لا تَقُمْ عَلى قَبْرِهِ لِلدَّفْنِ اوْ لِزِیارَةٍ»
مفاد آیه مىرساند که مقصود یک معنى وسیع است اعم از توقف هنگام دفن، و یا وقوف پس از آن.
در نتیجه: نهی از طلب رحمت براى منافق (نماز یا دعا یا وقوف بر قبر و غیره)
مفهوم آیه: 1. طلب رحمت 2. وقوف بر قبر مؤمن جایز و شایسته است.
یکى از آن اوقات، وقوف براى زیارت و خواندن قرآن براى مؤمن است، که سالها است به خاک سپرده شده است.
احادیث و زیارت قبور
2. شاید تازه مسلمانان بر سر خاک مردگان به باطل نوحه سرائى مىکردند و سخنان خارج از ادب اسلامى میگفتند.
پس از گسترش اسلام این نهى برداشته شد.
1.«کنت نهیتکم عن زیارة القبور فزوروها فانّها تزهّد فی الدّنیا و تذکّر الآخرة»
2. پیامبر گرامىصلی الله علیه و آله، قبر مادر خود را زیارت مىکرد: «زار النّبىّ قبر امّه فبکى و ابکى مَن حوله ... استأذنتُ ربّى فی اَن اَزورُ قبرَها فاذنَ لی فزوروا القبورَ فإنّها تذکّرکم الموت»
3. عائشه مىگفت که رسول خدا زیارت قبور را آزاد اعلام کرد. «انّ رسول اللّه رخّص فی زیارة القبور»
4. عائشه: پیامبر کیفیت زیارت قبور را براى من تعلیم کرد.«فامرنى ربّى آتى البقیع فاستغفر لهم،قلت: کیف اقول:یا رسول اللّه؟ قال قولى: السّلام على اهل الدّیار من المؤمنین و المسلمین،یرحم اللّه المستقدمین منّا و المستأخرین و إنّا إن شاء اللّه بکم لاحقون»
زیارت قبور معصومین
1. عبداللَّه بن عمر روایت کرده است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس قبر مرا زیارت کند، شفاعتم براى او واجب مىشود.
2. عمراز پیامبر صلی الله علیه و آله : هر کس قبر مرا یا مرا زیارت کند، شفیع او یا گواه او خواهم بود.
3. ابوهریره از پیامبر صلی الله علیه و آله : هرکس پس از وفاتم مرا زیارت کند، گویا مرا در حال حیات زیارت کرده است و هرکه مرا زیارت کند، روز قیامت شفیع یا شاهد و گواه او خواهم بود.
4. انس بن مالک از پیامبر صلی الله علیه و آله : هرکس در مدینه به خاطر خدا مرا زیارت کند، شفیع او خواهم بود.
5. ابن عباس از پیامبر صلی الله علیه و آله : هرکس مرا در حال مرگم زیارت کند، چونان کسى است که مرا در حال حیات دیدار کرده است و هرکس مرا زیارت کند تا آنجا که به قبر من برسد، روز قیامت، شاهد یا شفیع او خواهم بود.
اشکال: بوسیدن ضریح و قبور ائمه، در حکم سجده بر آنها میباشد و شرک محسوب میشود.
جواب: 1. اعمال هر کسى در گرو نیت او مىباشد.
2. بوسیدن ضریح و قبور ائمه به قصد سجده بر آنها نیست بلکه براى اظهار شدت و کثرت علاقه و محبت به آنها است.
3. اگر اینگونه اعمال شرک و کفر مىبود پیامبران گذشته چنین کارهایى را انجام نمىدادند. مثل حضرت یعقوب و یوسف علیهما السلام.«وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً وَ قالَ یا أَبَتِ هذا تَأْوِیلُ رُءْیایَ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَعَلَها رَبِّی حَقًّا» یوسف:100.
موضوع :